Předvánoční shon a s tím spojené nakupování dárku je pro mnohé obchodníky nejdůležitějším obdobím roku. Bohaté zisky díky vánočním svátkům mají již několik let i e-shopy, před některými praktikami, které používají je však dobré se mít na pozoru. Dnes již existuje několik sdružení a uživatelů, kteří varují před možností podvodu či špatným jednáním.
Přestože prevence funguje velmi dobře, najdou se tací, kteří přesto naletí na podvodné jednání. Uvedeme si jeden klasický příklad, který hovoří za vše. Vyberete si dárek, kterým chcete potěšit své známé na některém e-shopu. Po objednávce obratem dostanete na email potvrzení a instrukce k provedení platby. Ten den zaplatíte požadovanou částku za zboží pomocí bankovního převodu. Zboží vám, ale nepřijde. Webové stránky jsou mimo provoz a na email nikdo nereaguje. Projíždíte internetové diskuze a najednou zjišťujete, že nejste jediní, kdo má stejný problém se stejným e-shopem jako vy.
Vánoce klasicky nabádají prodejce, k nejrůznějším slevám a výhodným nákupům jak ušetřit za dárky a služby. Není se tedy čemu divit, že svátky jsou pro prodejce vrcholem sezóny a narůstá tak počet e-shopů. Mezi ty poctivé a pravé internetové obchody se v hojné míře objevují i podvodné druhy, které zneužívají nic netušícího zákazníka. Odborníci na problematiku s internetovými obchody tvrdí, že prodejci mnohdy klamou i v dostupnosti zboží. V seznamu zboží je produkt označen, že je skladem, ale ve skutečnosti ho prodejce začne shánět až po objednávce zákazníka.
Nejlepší radou jak se nenechat napálit při koupi zboží v e-shopu je se řídit selským rozumem a případně si ověřit zda internetový obchod skutečně existuje. Nejlepší možnosti k ověření je telefonát a hledání na internetu po zkušenostech jiných zákazníků. Pokud e-shop nemáte ověřený, rozhodně neplaťte za zboží předem. U zcela neznámých prodejců je nejlepší možností platit dobírkou.